Koopman
Podcast --------------------->
Communiceren met ouders
Hoe zou het zijn als elke leerkracht met vertrouwen, ontspanning en waar mogelijk plezier contact met ouders heeft?
​
Ik geloof dat ouders en leerkrachten die een goede verbinding met elkaar hebben een ideale bedding vormen voor een kind om tot bloei te komen.
Dat het ouders ontspanning geeft. En leerkrachten meer werkgeluk.
​​
De afgelopen 5 jaar heb ik me als trainer en trainingsacteur gespecialiseerd in het werken met startende leerkrachten over de communicatie met ouders.
​
Ik onderzocht bijna 1500 gesprekken van startende leerkrachten, luisterde naar hun verhalen, oefende met hen, probeerde uit... Daarmee is ‘ervaring’ mijn belangrijkste kennisbron. Daarnaast werk ik al 5 jaar intensief samen met de Marnix Academie in Utrecht waar ik regelmatig worden bijgepraat door Mirjam Stroetinga over haar promotieonderzoek naar oudercommunicatie, waarbij menselijkheid in het contact centraal staat.
Zo zit ik in het hart van nieuwe kennisontwikkeling en blijf ik scherp en geïnspireerd.
Aanbod
Regietheater
Voor groepen tussen de 20 en 150 personen hebben wij een regietheater ontwikkeld.
Hier onderzoekt het publiek samen met 2 acteurs hoe het gedrag tussen leerkracht en ouder effectiever kan. We hebben scenes ontwikkeld op basis van de top 10 van wat wij leerkrachten hebben horen zeggen dat ze lastig gedrag van ouders vinden.
In deze interactieve vorm hebben alle deelnemers een actieve rol, zonder dat ze op het podium hoeven komen. Naast serieus samen zoeken, wordt er ook veel gelachen. Zo blijft het licht en behapbaar.
​​
Opbrengst: meer inzicht in wat er helpend is bij gesprekken met ouders die in eerste instantie lastig lijken.
​
​
Training met acteur
In deze training voor kleine groepen van 6 tot 12 personen, werken we met de eigen casuïstiek van deelnemers.
De vraag van de deelnemer wordt onderzocht door 'in' de situatie te stappen en te kijken wat daar in het hier-en-nu gebeurt.
Vaak komt er theorie langs in deze training, maar altijd op maat bij de vraag van de groep. Deelnemers komen veelal binnen met het verzoek om 'gereedschap' te krijgen om 'lastige ouders' het hoofd te bieden. Meestal blijkt in de training dat het gereedschap al aanwezig is, maar dat er iets hen belemmert om het te pakken of in te zetten.
​
Opbrengst: meer bewustwording van welk eigen gedrag of geraaktheid de communicatie met de ouder beïnvloedt en ervaren wat binnen hun vermogen ligt om de situatie te veranderen.
​
"Wat ik ook speciaal vond is hoe het jullie lukt om de studenten zo'n vertrouwd gevoel te geven dat ze durven reageren. Zóveel betrokkenheid, supermooi!”
Mirjam Stroetinga, onderwijsadviseur Marnix Academie
“Ik vond dit zó ontzettend boeiend en heel, heel leerzaam. Hier heb ik echt wat aan.”
Tom, 4e jaars pabostudent over training met acteur
“Gaaf om te zien hoe studenten worden uitgedaagd hun eigen ervaringen te koppelen aan theorie”
Meike Broecheler, hogeschooldocent deeltijd pedagogiek en onderwijskunde Marnix Academie
"Dankjewel dat het zo veilig was om te oefenen en dat we óók nog konden lachen bij iets wat zo ingewikkeld leek."
Richard, 4e jaars pabostudent over training met acteur